2 marca 2014

Ciekawostki na temat angielskiego, o których nie mieliście pojęcia

Wiemy nie od dziś, że język angielski naszpikowany jest wyjątkami, nieregularnościami i zasadami, które trudno zrozumieć, a jeszcze trudniej wytłumaczyć. Tym razem skupimy się jednak na językowych ciekawostkach i faktach, co do których nie musimy mieć żadnych wątpliwości. Przed Wami 20 ciekawostek związanych z j. angielskim, o których prawdopodobnie nie mieliście pojęcia.


1. Czy wiecie, że zbitkę literową ough można wymówić na dziewięć różnych sposobów? Poniższe zdanie zawiera wszystkie możliwe wersje:

“A rough-coated, dough-faced thoughtful ploughman strode through the streets of Scarborough; after falling into a slough he coughed and hiccoughed ".

2. Bookkeeper (pol. "księgowy") to jedyne słowo w języku angielskim zawierające trzy pary zdublowanych liter występujących jedna po drugiej.

3. Najdłuższe angielskie słowo to pneumonoultramicroscopicsilicovolcanoconiosis. Ten 45-literowy wyraz to termin medyczny określający przewlekłą chorobę płuc.

4. Jedynym angielskim słowem zawierającym aż 5 występujących po sobie samogłosek jest słówko queuein(pol. "kolejka", "stać w kolejce").

5. Screetched (pol. "pisnął", "wrzasnął") to najdłuższe jednosylabowe słowo w języku angielskim. Dla porównania: odpowiednikiem tego typu słowa w języku polskim jest czasownik wszczniesz.

6. Najkrótsze zdanie, jakie możemy utworzyć, to: "Go."

7. W j. angielskim wszystkie nazwy kontynentów zaczynają się i kończą tą samą literą, np. Europe, Africa, itd.

8. Typewriter (pol. "maszyna do pisania) to najdłuższe słowo, które możemy napisać używając liter ułożonych w jednej linii na klawiaturze komputera.

9. “The sixth sick sheik’s sixth sheep’s sick” to podobno najtrudniejszy angielski tongue twister (pol. "łamacz języka"). Udało się Wam go wymówić? :)

10. Najczęściej używanym słowem jest przedimek the.

11. W żadnej nazwie cyfry od 0 do 999 nie znajdziemy literki a. Pojawia się ona dopiero w słowie thousand.

12. “The quick brown fox jumps over the lazy dog”. Czy dostrzegliście w tym zdaniu coś nietypowego? To tzw. pangram. Do zapisania tej sekwencji użyto wszystkich liter angielskiego alfabetu.

13. Unprosperousness - wszystkich liter zawartych w tym słowie użyto co najmniej dwa razy.

14. E to najczęściej używana litera w języku angielskim. Najrzadziej używa się litery Q.

15. Niektóre źródła podają, że town (pol. "miasto") to najstarsze angielskie słowo.

16. Najczęściej używanym angielskim słowem jest I (pol. "ja"). Przypadek? :)

17. Słówko set możemy zinterpretować na 464 sposoby, o czym wspomniałam już wcześniej w tym poście.

18. Month (miesiąc), wasp (osa), depth (głębia), orange (pomarańcz/owy), silver (srebrny), purple (fioletowy) - Czy wiedzieliście, że te słowa nie posiadają rymów?

19. Najwyżej punktowaną kombinacją liter w angielskiej wersji gry słownej Scrabble jest słówko quartzy (pol. "kwarcowy"). Za ułożenie tego słowa w odpowiednim miejscu na planszy gracz może uzyskać nawet 164 punkty.

20. Na koniec - dobra informacja: do sprawnej komunikacji w języku angielskim wystarczy nam znajomość ok. 2000 słów. Przeciętny native speaker posługuję się ok. 5000 słów. Niewiele, prawda? :)


Did you know that there is no word
that 
rhymes with "orange"?

40 komentarzy:

  1. Fajnie dowiedzieć się czegoś nowego o angielskim :)

    OdpowiedzUsuń
  2. O tym, że "orange" nie posiada rymu słyszałam. To chyba nawet było w jakimś filmie ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Mój ulubiony obrazek, mam go w inspiracjach :D Hiszpański też ma sporo odmian i reguł :D Świetne zestawienie, liczę na kolejne (jak zwykle ciekawe) wpisy:)

    OdpowiedzUsuń
  4. bardzo ciekawe :) a słyszałaś o 'ghoti'? ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Jak zobaczyłam, że dodałaś nowy wpis to zaczęłam się cieszyć jak dziecko :D super, super i jeszcze raz super!!:))

    OdpowiedzUsuń
  6. Fajny wpis, sporo ciekawostek w jednym miejscu. Moja ulubiona to jedynka. I rysunek - wymiata:)

    OdpowiedzUsuń
  7. świetny blog, dodałam do obserwowanych, może wreszcie zmobilizuje się, żeby trochę więcej czasu poświecić na naukę angielskiego ;)
    pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świetnie! Mam nadzieję, że czegoś się stąd nauczysz :-)

      Pozdrawiam!

      Usuń
  8. Bardzo fajny blog, Często zaglądam, mimo, że mój angielski jest zaawansowany, to lubię go sobie "odświeżyć" :) Pisz dalej!

    OdpowiedzUsuń
  9. fajne te ciekawostki :D ale ja zaniżam statystykę używania w angielskim "the" jako najczęściej, bo wiecznie zapominam o the i a/an :D

    OdpowiedzUsuń
  10. ciężko wymówić 'pneumonoultramicroscopicsilicovolcanoconiosis' na 1 wdechu ;)

    www.english-at-tea.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  11. Świetne ciekawostki, o niektórych już słyszałam:)

    OdpowiedzUsuń
  12. pneumonoultramicroscopicsilicovolcanoconiosis- ciekaw jestem czy lekarze mają jakieś opory żeby to zdiagnozować ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Odpowiedzi
    1. orange - no range... nie ma rzeczy niemozliwych haha!
      Naprawdę, przeglądam Twoj blog po calosci... super jest x

      Usuń
    2. Jest jakaś mała różnica... ale dobrze kombinujesz :)

      P.S. Dzięki!

      Usuń
    3. O rany! Będzie ciężko, ale the sky is the limit - a ja wreszcie nauczę się angielskiego :P Kolejna próba w trakcie, tym razem kurs ze strony Krebsmethod.com :D, następnie kto wie :D Fajne ciekawostki, motywujesz!

      Usuń
    4. I o to chodzi! Pozdrawiam i życzę powodzenia :-)

      Usuń
  14. Ciekawie wygląda ten wpis to też łatwo się go uczy

    OdpowiedzUsuń
  15. Szczerze mówiąc o wielu rzeczach tutaj wymienionych nawet nie miałam pojęcia. Może więcej uda mi się nauczyć jak pójdę na kurs https://lincoln.edu.pl/warszawa/jezyk-angielski/kurs-angielskiego-conversational-english na który zresztą już się zapisałam. Moim zdaniem nauka z native speakerem jest najlepszą metodą aby nauczyć się języków obcych.

    OdpowiedzUsuń
  16. Jest bardzo dużo różnych ciekawostek o języku angielskim o których nie miałam pojęcia. Ja w sumie uczę się tego języka poprzez https://www.jezykiobce.pl/angielski/1120-angielski-gramatyka-aplikacja-mobilna.html i z każdym dniem poznaję nowe rzeczy.

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo ciekawie to zostało opisane. Będę tu zaglądać.

    OdpowiedzUsuń
  18. Jak widać każdy język obcy ma jakieś swoje naleciałości i warto jest je na pewno poznać. Ja czytałam jakiś czas temu na stronie https://earlystage.pl/blog/2019/03/20/jak-wykorzystac-ksiazki-do-zabawy-z-angielskim/ iż właśnie czytanie książek może pomóc dzieciom w nauce angielskiego.

    OdpowiedzUsuń
  19. 36 years old Physical Therapy Assistant Inez Shadfourth, hailing from Clifford enjoys watching movies like Planet Terror and Quilting. Took a trip to Ironbridge Gorge and drives a Ferrari 250 GT LWB 'Tour de France' Berlinetta. Bonusy

    OdpowiedzUsuń