31 stycznia 2014

Formy skrócone - wanna, gonna, gotta, outta, dunno...

Pocztówka z wakacji, recenzja filmu, rozprawka na mało ciekawy temat i dziesiątki zadań z gramatyki - tak w dużym skrócie przedstawia się program nauczania języka angielskiego w polskiej szkole. Problem pojawia się w momencie, kiedy uczeń po raz pierwszy spotyka się z wyrażeniami kolokwialnymi lub slangowymi, które w klasie nie miałyby racji bytu. Wanna, gonna, gotta... Sprawdźmy jak i kiedy używać tego typu słówek.

Poniższa lista pomoże Wam w rozpoznawaniu i rozumieniu skróconych form słówek typowych dla języka nieformalnego. Tego rodzaju słowa znajdziecie w filmach, tekstach piosenek lub w luźnych rozmowach prowadzonych przez native speakerów języka angielskiego.

1. Gonna (going + to) -> zamierzać
2. Gotta (got + to) -> musieć
3. Wanna (want + to) -> chcieć
4. Lemme (let + me) -> pozwolić (mi)
5. Gimme (give + me) -> dać (mi)
6. Outta (out + of) -> poza
7. Kinda (kind + of) -> tak jakby
8. I'mma (I'm + going to) -> (ja) zamierzam
9.
Hafta (have + to) -> musieć
10. Dunno (do/does not + know) -> nie wiedzieć


source: facebook.com

24 komentarze:

  1. Bardzo przydatny post. :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Połowę znałam, ale niektóre są dla mnie zadziwieniem ;)
    Fajnie, że o tym piszesz, bo właśnie w szkole nikt o tym nie powie, a potem słuchamy jak kogoś i oczy jak 5 złotych, bo co to za dziwne słowa?
    Warto znać!

    OdpowiedzUsuń
  3. Super!:) Za kazdym razem mnie zaskakujesz!:p masz tyle pomyslow, zazdroszcze :D czekam na wiecej wpisow, najlepiej raz na tydzien haha :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Kilku z tych wyrażeń w ogóle nie znałam, super, że o tym napisałaś :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Cieszę się, że spłodziłaś kolejny przydatny post :) dobrze, że jesteś :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo przydatny post, ten obrazek z tymi znaczeniami zaraz sobie wydrukuję :) niektóre z tych form znałam, a niektóre dopiero poznałam u Ciebie :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Nigdy sama nie wpadłabym, że to są skróty! Ciekawy post:)

    OdpowiedzUsuń
  8. takie wpisy lubię najbardziej ;) i jak zwykle się czegoś nauczyłam, bo o lemme nigdy nie slyszałam :D

    OdpowiedzUsuń
  9. Uwielbiam Twój blog! :) Czy jest szansa np zebys zrobila notke z takimi codziennymi zwrotami? :) takie ktore uzywa sie z codziennej mowie, takie nieoficjalne... :)

    OdpowiedzUsuń
  10. ehehe dobrze wiedzieć że to skróty :D
    wpadnę tu nie raz
    :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Zabieram obrazek ze skrótami:) Wydaje się takie proste jednak
    często o nich zapominamy. Wielkie dzięki i prosimy o więcej takich wpisów jak ten.

    OdpowiedzUsuń
  12. J like slang plise obout more

    OdpowiedzUsuń
  13. Faktycznie używa się takich form skróconych i to praktycznie kiedy jesteśmy no. w Wielkiej Brytanii. Ja ogólnie zastanawiam się także nad tym aby rozpocząć własny biznes ze szkołą językową. Jak czytałem na stronie https://universe.earlystage.pl/ to bez problemu można otworzyć franczyzę, co mi się akurat podoba.

    OdpowiedzUsuń